Quality Koi agenda & nieuws

Alle nieuws Volgende nieuws

Reisverslag selectie november 2004

25 Maart 2005

Dag 1

Vooropstelling trip naar Japan november 2004 – Bezoeken van volgende koifarms nml. Konishi – Mamatora - Okinawa – Ogata.

Dag 1-2

Na een vermoeiende maar aangename reis, landen we in Fukuoka .
Eindelijk terug op japanse bodem, vol verwachting en zin om de nieuwe koioogst  bij de verschillende kwekerijen, te bekijken. Wij worden opgehaald door medewerkers van Okhawa koifarm en na de eerste overheerlijke sushi’s en wat bijpraten, gaan we verder. Okhawa Koifarm is bekend om zijn kweek van Sensuke kohaku.(www.okhawa.com). Tijdens een trip van anderhalf uur, genieten wij van de  kontrasten die dit land biedt, we bewonderen de typische japanse woningen en de immense bamboebossen  langs de toch wel heel drukke wegen.

De familie ontvangt ons, zoals gewoonlijk, heel hartelijk en met de traditionele groene thee. Nu tijd voor de eerste aanblik, onze ogen glijden door de bakken en onmiddellijk ben ik verwonderd over de kwaliteit die deze kweker te bieden heeft.  Een kunstwerk van dieprood, hagelwit, gitzwart en prachtige tekeningen, een ware streling voor het oog, ik hoef je niet te vertellen dat er al heel snel een paar prachtige vissen mijn aandacht trekken. Na een half uurtje kijken, beslissen wij om onmiddellijk de blikvangers  te kopen.
Er wordt heen en weer gepraat over de prijs, het valt ons op dat enkele topvissen toch net iets te prijzig zijn.

Tijd voor onze hotelkamer op te zoeken en eventjes te rusten.
Afspraak om 18.30u voor een etentje in een typisch yakitori restaurant, kippesaté met een zoete saus en geroosterd op een houtskoolvuur, heerlijk en super gezellig, wel krampen in de benen, want dat zitten op de grond is toch niet zo evident voor ons, de stoelzitters.

Dag 2

Zoals men zegt, geduld wordt beloond, vandaag blijkt dat we dezelfde vissen kunnen kopen aan een iets betere prijs. De uitblinkers zijn  2 prachtige kohaku’s, Maruten Sanke  en  een Ginrin Showa, een juweel als je het aan mij vraagt ! Deze vissen zijn allemaal van zo’n hoge kwaliteit, Een prachtige  Maruten Sanke, die Tientje  opgemerkt had, is onze favoriet, ja, we zijn blij !

Sinds drie jaar hebben wij een zeer goede relatie met deze kweker en dit jaar, zijn we erkend als officieel verdeler van de Okhawa koi farm voor Belgie en Nederland.
We checken uit in ons hotel en begeven ons naar het volgende hotel, Station hotel in  Kurume City !

Dag 3

Het is zondag vandaag, omdat  Ogata nog volop de moddervijvers aan het afvissen is, kunnen wij vandaag niet selecteren.

Jammer, maar geen nood, in dit land is er zoveel te zien, we gaan op stap naar Fukuoka !
We hebben een gids bij de hand en vertrekken vanuit Kurume Station, hier heeft het weinig zin dat je engels praat,  dan maar met gebaren ! Ik bestudeer het woord Hakata, want daar moeten we afstappen en ik vergelijk de tekens met de voorbijkomende stations, ondertussen genieten we van  het steeds wisselende uitzicht, wat hier opvalt, is de blauwe dakbedekking en de chaotische opbouw van de dorpen. Ook de  enorme rust, we zitten op een ei na volle trein en toch hoor je hier helemaal niks, de mensen zitten of staan, rustig en ingetogen, hier kan de doorsnee belg wat van opsteken !!!

Ja ! we zijn er, ik herken het laatste woordteken, we stappen uit en komen onmiddellijk in een gigantisch station alsook een warenhuis,  wat een oppervlakte. Na een het bezoek aan een infoloket, waar men wel engels praat, vertrekken we op tempeltocht !
De ene na de andere, wat een contrasten, hier staan tempels pal naast flatgebouwen, zodra je de tuin betreed wordt je overspoeld door de zen.
Na een uitgebreide rondleiding in een van de tempels, krijgen we de kans om ons te hullen in een kimono, ik word ingepakt in 30 m stof,  het resultaat mag er zijn ! We bezoeken ook een schrijn, vandaag is het  feestdag, de kinderen van 3-5-7 worden gezegend, we aanschouwen de ceremonie, kleine kindjes gehuld in feestkimono, prachtig ! De tempels zijn  volledig vervaardigd uit cederhout, de afwerking is tot in het kleinste detail .

We hebben honger gekregen en gaan eten, als je hier binnenkomt in een restaurant komt men onmiddellijk met groene thee, je bent hier welkom !

Dag 4

Voor de 11’ de keer reeds, staat de selectie bij Ogata Koifarm op de agenda.
Naar gewoonte worden we afgehaald aan het hotel, na een ritje van 15 minuten komen we aan. De nieuwe grote serre blinkt als een diamant in de zon !
Laten we vlug gaan kijken,  koi’s genoeg!

Manabu verwelkomt ons, en al vlug is duidelijk dat we hier niet alleen zijn, koidealers van alle windstreken zijn aanwezig.

We krijgen een half uur om de verschillende ponds en kwaliteiten te bekijken en zo een idee te vormen van wat ons interesseert.
Omdat we zo talrijk zijn, wordt er in 2 beurten afgesleept, en moeten we met 5 op een rij selectie maken.
Deze manier is niet zo rustgevend, sommigen scheppen alsof hun leven ervan afhangt, maar ik doe het rustig en ja, ik heb wat ik zocht, prachtige koi, typisch Ogata koi, Manabu feliciteert me met de selectie en zegt “ Hans you have a good eye for selection !” Dat te  horen krijgen  uit de mond van een van de grootste koikwekers, dat doet plezier !

Van al dat selecteren, krijgt een mens honger, dus lunchen we buiten, het is hier 24 graden en de zon doet deugd !

De namiddag gaat verder, alsook de selectie, er wordt gekozen en geduwd, iedereen  wil de mooiste en beste koi voor zijn klanten, voor jou dus !
En we selecteren verder nog een ruime collectie gaande van doits sanke, cumonryo, en doits ochiba……

Alle koi worden  in speciaal voorziene  tanks geplaatst, eerst wordt er een foto gemaakt, dit om latere discussies te vermijden.
Moe maar voldaan keren we terug naar ons hotel. Een verkwikkende douche en een glas koude groene thee doen deugd. Klaar om op stap te gaan en weer eens te genieten van de Japanse haute cuisine !
Deze keer wordt het grillen. Dat is een tafel waar in het midden een bakplaat is gemonteerd, daar bak je op, wat je maar wilt. En ja hoor het smaakt !
We praten na met de overige dealers en dat is verrijkend.
Na het uitbrengen van een toost, ronden we dit uitje af met de alom gekende sake (rijstwijn) Campei !!!!!

Dag 5

We vertrekken naar huis ! De kois worden verwacht ! En jullie ook !